Träning

Mediapartner

Träning

 

Min friidrottsträning började i 12-års-åldern, och har sedan dess stegrats i måttlig mängd år för år. Som den person jag är har det aldrig varit något problem att träna hårt och mycket, utan utmaningen har istället legat i att hitta det optimala upplägget vad gäller mängd, snabbhet och styrka.

 

Jag tränar sedan hösten 2009 med Ulf Friberg, och vi har vår bas i Göteborg. Göteborg är på många sätt en bra stad att bedriva en elitkarriär i, med bra miljö bland friidrottarna, många löpare att träna ihop med och bra faciliteter. Innan Ulf tränade jag för Ronny Lindh, ansvarig för den grupp i Stenungsund jag började i 2005.

 

Vad gäller läger är det en aspekt av min träning som successivt vuxit sig större och större. 2013 var ett nytt rekord i antal dagar på läger, och 2014 kommer förmodligen blir ännu bättre. Hur som helst tränar jag gärna i Kenya under januari på grund av den oerhört bra miljön som råder där för uppbyggnad av den aeroba kapaciteten. April brukar innebära ett läger i södra Europa, för att väva in de snabbare intervallerna. Från och med i år kommer jag dessutom att åka på ett sommarläger, som uppladdning inför sommarens stora mästerskap.

 

En vanligt träningsvecka under grundträningsperioden ser ungefär ut såhär:

Mån fm – Skivstångsstyrka, bålstyrka, rörlighet

Mån em – 12km

Tis fm – 8 km

Tis em – Backe 6x(70-30)s joggvila tillbaka

Ons – 15-18 km + bålstyrka

Tor fm – 10 km

Tor em – Tröskelintervall 12 km, varannan km 3:50, varannan 3:00-3:10

Fre fm – 10 km

Fre em – Skivstång, bålstyrka, rörlighet

Lör fm – 2x(5-4-3-2-1) min, vila 90-75-60-45-30s

Lör em – 30 min lugnt/alternativt 30-40 min cykel/crosstrainer

Sön – Långpass, 21-25km

Totalt: 12 pass om 12-14 mil

 

En vecka i den tävlingsförbredande fasen är lite annorlunda:

Mån fm – 10km + sprintlopp 6-8x60m

Mån em – 10 km + bålstyrka

Tis fm – 6-8 km

Tis em – 3x600 10-12 min vila

Ons – 12-14km + skivstång, bålstyrka, rörlighet

Tor fm – 6-8km alt. vila

Tor em – 6x1000 off track, 2 min vila + bålstyrka

Fre – vila

Lör fm – 3x5x300 ca 75s/3 min vila

Lör em – Skivstång, bålstyrka, rörlighet

Sön – semilångpass, 17-21km

Totalt: 10 pass om 9-11 mil

 

 

Sponsorer